Rabarber och jordgubbs parfait

Igår gjorde jag egen glass till dessert, eller parfait om man skall vara petig. Riktigt smarrig och superenkel att göra! Perfekt sommar efterrätt men livsfarligt med rester kvar i frysen. Var alldeles för enkelt och gott att skära en skiva, låta tina några minuter och äta till kaffet



Receptet räcker till c 12 pers

Gör en rabarber och jordgubbskompott såhär

1 liter bär (jag använde 2/3 delar rabarber och 1/3 jordgubbar)
1 msk råsocker (nästa gång testar jag att utesluta detta lilla med)
1/2 dl vatten
1 vaniljstång

Dela vaniljstången på mitten coh skrapa ur fröna, lägg i stång och frön i en kastrull. Skala rabarbern (om det behövs) och dela i bitar. Lägg i allt i kastrullen och låt puttra 30 min. Låt kallna

Vispa 6 ägggulor med 1.5 dl socker till ett skum
Vispa 6 dl grädde och blanda med bärkompotten
Vänd ihop allt
Klä en avlång form med plastfolie och fyll
Låt stå i frysen c 5 tim

Servera med valfria bär


Kommentarer
Postat av: Mia

Supergod - vilken tur jag hade som var på plats.

Hoppas på repris någon gång. =)

2011-07-18 @ 11:04:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0