Peters Paprikaröra

Hos våra vänner Peter och Annika får vi alltid mat (och drinkar) i världsklass! Idag testade jag att göra denna paprikaröra som vi fått serverat till grillat. Så grymt god! Min blev lyckad med, smakade mer mandel än jag minns men det gjorde inget. Hade inga mandelspån hemma så skållade sötmanden och rostade den.

Kan tänka mig att ha denna till vad som helst, grillat, kyckling, pasta, potatis, salladssås, doppa bröd i, på tapas bordet...


Peters Paprikaröra

3 Röda paprikor
1-2 röda chilifrukter
2-3 pressade vitlöksklyftor
1/2 dl mandelspån
2-3 msk olivolja
ca 2 msk rödvinsvinäger

Dela paprikorna och ta ur kärnorna. Dela chilin. Lägg dem med skalet uppåt och ringla över lite olivolja. Grilla svarta i ugn, c 15 min 250 grader. Ta bort skinnet och hacka grovt. Bryn mandelspånen i en stekpanna. Mixa alla ingredienser till lagom konsistens. Låt svalna innan man äter den


Grilla paprikor och chili


Rosta mandel


Mixa allt


Färdigt! Skulle det mot förmodan bli något kvar går det utmärkt att ha i kylen ett par dar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0