Fudge med vit choklad

Jag älskar allt som har med julen att göra och speciellt all matlagning och bakning. I år blir det nog inte lika mycket som vanligt men några enkla julbak kommer jag försöka hinna med så fort jag har en bra stund.

Idag har jag väl stått på benen 1 timme allt som allt men då hann jag och Wilma testat ett nytt recept. Fudge med vit choklad. Lätta att göra och söta, precis som julgodis skall vara, kommer absolut göras fler gånger.

Bild och recept är lånat från www.sötasaker.com En mycket ispirerande blogg med massa godsaker



1 dl ljus sirap
5 dl socker
1 dl farinsocker
3 dl vispgrädde
200 g hackad vit choklad

Blanda allt utom chokladen i en bred, tjockbottnad kastrull. Koka upp under omrörning. Koka tills smeten klarar ett kulprov (droppa lite smet i ett glas vatten och se att den klarar av att formas till en kula). Ta genast av plattan och rör ner den hackade chokladen. Rör tills chokladen blandats helt med smeten och blivit tjock och häll därefter direkt upp på bakplåtspapper eller i en klädd form. Låt svalna och skär i rutor med vass kniv.

Min kola kokade i 14 min


Kommentarer
Postat av: Tesse

Jag ska testa detta i dag.. allt du gör brukar ju bli gott.. =)

Puss

2010-12-13 @ 11:41:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0