Brända mandlar

Idag fick jag all energi jag saknade häromdan! Bakat i ett sen jag kom hem. Vad ska jag nu göra fram till julafton? Får leta fram något mer recept att testa =) Idag har det blivit knäckebröd, brända mandlar och tryfflar. Brända mandlar blir precis lika gott (om inte godare) som dom man köper ute och superenkelt att göra! Som vanligt är receptet snott från Leila


Brända mandlar
 
250 g hel mandel (kan skala om man vill, jag hoppar över det)
3 dl florsocker
1 dl florsocker till separering

 Gör så här
1. Smält florsockret tillsammans med mandeln tills mandeln knäpper, rör hela tiden.
2. Ta av från värmen och låt stå och vila i cirka 1 minut.
3. Strö i 0.5 dl florsocker och blanda, slå upp på ett bakplåtspapper och separera nötterna från varandra.
4. Låt svalna




Wilma var med och bakade knäckebröd. 3 burkar står redo att ges till fröknarna imon som julklapp. För varje frö hon la på degen sa hon "den är till Lena...den är till..." Aningen tjatigt men gulligt =)




Till jobbet åker första kartongen tryfflarna med. Får se om dom är goda innan ni får recept


Kommentarer
Postat av: Therés

Du är så duktigt Lisa!

Wilmis också såklart.. =)

2009-12-18 @ 22:55:04
Postat av: Therés

Skulle vara duktig ..inte duktigt.. ;)

2009-12-18 @ 22:55:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0