RLS - restless legs

När man är gravid kan man visst dra på sig hur mycket konstiga saker som helst. Har i några dagar undrat hur jag kan ha träningsvärk när jag knappt rör mig. Fick för mig att googla och där kom svaret....
Min järnbrist verkar vara boven till det mesta =(


RLS vid graviditet

Det är vanligt att kvinnor drabbas av restless legs under graviditeten, speciellt under de sista månaderna. Det kan vara kopplat till järnomsättningen i kroppen. Besvären försvinner hos de flesta några dagar efter förlossningen.

Symtom vid RLS

Symtom på rastlösa ben är krypningar, domningar, ryckningar, kramper, en känsla av kyla eller hetta och ibland smärta. Symtomen kan variera i styrka.

Besvären är störst då du vilar, framför allt när du lägger dig, och blir lindrigare när du rör på dig.

Besvären brukar mest kännas i nedre delen av benen, mellan knä och fotled, men ibland även högre upp i benen och i armarna. Obehagen är ofta störst sent på kvällen eller under natten.

Ofrivilliga muskelryckningar och sparkar tillsammans med krypningar kan göra att du vaknar flera gånger per natt. Ryckningarna kan uppträda flera hundra gånger per natt och ger ofta korta uppvaknanden som varar i några sekunder. Det gör att din sömn blir störd och att du blir trött och får svårt att koncentrera dig på dagarna.

Du som lider av rastlösa ben har ofta svårt att sitta stilla längre stunder och kan få det besvärligt i samband med exempelvis resor, sammanträden, bio- eller teaterbesök.

En del läkemedel, som exempelvis antidepressiva och vissa läkemedel mot epilepsi, kan orsaka samma typ av besvär som vid rastlösa ben. Rådfråga din läkare om du behandlas med läkemedel och samtidigt besväras av symtom som liknar dem som beskrivs ovan.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Det här hade jag med i slutet. Så sjukt jobbigt! Jag fick liksom rycka och sparka en massa med benen så det kändes lite bättre. Helskum grej.

2011-05-02 @ 20:09:16
URL: http://jessicaspace.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0