Gulaschsoppa

Idag har jag mått hyfsat hela dan och fick för mig att jag var sugen på gulaschsoppa så det fick det bli. Inte gjort det innan och experimenterade lite med det som fanns hemma och det blev riktigt gott! Gjorde ett megalass, smidigt att frysa in i stora lådor så kan man bara plocka fram en middag när man inte har ork nån dag


 
Gulaschsoppa

Ingredienser, måtten är cirkamått...smaka er fram

1.5 kg nötkött
3 gula lökar
2 röda paprikor
1 burk hela tomater på burk
2 vitlöksklyftor
5 potatisar
3 morötter
4 msk paprikapulver
1 tsk kummin
1 tsk mejram
strimlat skal av 1/2 citron (hade ingen hemma men skall teta nästa gång för har hört av många att det är gott i)
några droppar tabaco
salt
peppar
1 1/2 liter grönsaksbuljong
3 msk vetemjöl

Tillbehör: Gräddfil

Skär köttet i små tärningar. Bryn i smör tillsammans med lök och paprikapulver. Pressa i vitlök. Häll över hälften av buljongen och tomaterna på burk och låt puttra c 40 min. Krydda med resten av kryddorna och tillsätt resten av buljongen. Mosa tomaterna om dom inte kokat sönder. Lägg i potatis, morötter och paprika och koka ytterligare c 30 min. Red soppan med vetemjöl blandat med vatten. Låt puttra ytterligare c 15 min. Servera med en klick gräddfil.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0