Dinkelpizza

Har ett nytt favoritrecept på pizzadeg med dinkelmjöl, känns inte riktigt lika "tung" som vanligt deg.
Gjort den med kantareller och västerbottenost ett par gång och den är helt gudomlig. Igår testade jag skaldjur också som också blev mycket god



Deg:
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
14 del dinkelmjöl
2 tsk salt

Börja med en startdeg. 1/2 dl av vattnet coh 4 msk mjöl. Rör ihop och låt jäsa 30 min under duk.
Blanda i resten av vattnet, saltet och mjölet. Arbeta degen c 5 minuter och låt jäsa c 2 tim under duk
Ta upp och knåda. Kavla ut till en tunn pizza. Receptet ovan blir två stora plåtar

Kantarell och västerbottenfyllning
kantareller
olivolja
flingsalt
finhackade vitlöksklyftor
torkade chiliflakes
hackad bladpersilja
grovriven västerbottenost

Smörstek kantareller och lägg på den utkavlade pizzan. Strö över salt, vitlök, persilja och ost. Ringla över olivolja. Grädda 250 grader c 12-15 min. Strö över flingsalt


Skaldjursfyllning
scampi
krabbklor
röd paprika
scharlottenlök
chili
vitlök¨
parmensanost
basilika
olivolja
tomatpure
flingsalt

Bre ett tunt lager tomatpure på utkavlade pizzan. Srimla paprika, ta ur köttet ur krabbklor, stek scampi lätt, skär vitlöken i tunna tunna skivor, strimla löken, grovhacka basilika och skär chilin i ringar (ta ur fröna)...lägg på pizzan och avsluta med riven parmensan. Ringla över olivolja. Grädda 250 grader c 12-15 min. Strö över flingsalt

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0