Egen inlagd sill

Jag brukar alltid lägga in egen sill men har fuskat och använt "5 min sill" som redan är inlagd i ättika. Denna gången testade jag att göra från grunden. Resultatet blev fast och god fisk, billigare och nyttigare! Man får börja c 1 vecka innan den skall ätas men det mesta sköter sig själv. Det enda tidskrävande var att flå fisken men det gick ganska snabbt när man velat sig igenom dom första.

Såhär gjorde jag...

Steg 1. Köp 1.2 kg färska sillfileer i fiskbilen och frys över natten

Steg 2. Blanda 3 msk socker, 3 msk salt, 1 tsk vitpeppar, 0.5 dl rapsolja och 3 msk ättika 12 %. Lägg fileerna i en form och häll över blandningen. Täck med plast och låt stå och gravas i kylen 2 dagar. Gärna med något tungt på.

Steg 3. Ta upp och skölj fileerna och flå dom. Man kan dra av skinnet försiktigt med händerna. Lägg fisken i handflatan och dra med ena handen och håll emot med andra.

Steg 4. Koka upp 8 dl vatten, 3 dl ättika 12 %, 3 msk salt, 3 msk råsocker och 7 vitpepparkorn och låt svalna. Lägg fisken i formen och häll över blandningen. Låt stå i kylen 8 tim

Steg 5. Fisken är nu klar att läggas in i valfri smaksättning

För er som tyckte det lät krångligt funkar det utmärkt att köra på 5-minuters sillen, då börjar ni direkt med smaksättningen

Mina smaksättningar blev såhär....

Senap och pepparrot - min absoluta favoritsill som återkommer år efter år. Ni hittar den här http://lisasgodbitar.blogg.se/2011/april/senap-och-pepparrotssill.html


Vitlök och dragon - Blanda 2 dl creme fraich, 2 tsk majonäs, 1 msk hackad dragon, 1 msk hackad gräslök, salt, svartpeppar och en stor pressad vitlökklyfta

Rom och dill - Blanda 2 dl creme fraich, 2 msk majonäs, en burk röd stenbitsrom, 1 hackad rödlök, 1 msk hackad dill, salt och peppar



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0