Vaniljparfait med apelsin marinerade jordgubbar

Efterrätten blev en variant av vinnarmenyn hos Mats och Kjell under halv åtta hos mig veckan. Ändrade lite men smaken var densamma och precis lika god som jag minns! En ny favorit efterrätt.
Jag har dragit mig lite för att göra parfait tidigare men det var dumt för det var inte alls speciellt svårt och mycket godare än köpt glass

I mitt recept har jag minskat lite på sockret, uteslutit grönpeppar och istället för att göra en sås gjort lite mindre så det blir mer som jordgubbar i marinad än i sås. Vill ni ha orginalet finns det på recept.nu. Orignalet var desto snyggare men jag får ursäkta mig med att vi åt i soffan framför tv och praktisk gick före =)




Vaniljparfait med apelsin marinerade jordgubbar

Parfait (går bra att dela receptet på två om man vill göra mindre, jag gjorde en rejäl bytta)
8 ägggulor
2 dl socker
2 dl vatten
8 dl vispgrädde
2 vanlijstänger

Blanda ägggulor, socker, vatten i en kastrull. Dela vanliljstängerna på mitten och lägg i. Sjud blandningen och vispa kraftigt under tiden tills det blir en tjock kräm. Låt kallna och vispa då och då. Plocka upp vanlijstängerna och skrapa ur fröna och lägg i.
Vispa grädden tjock och vänd i den. Häll upp i form och låt frysa c 5 tim

Jordgubbar

0.5 liter jordgubbar
50 g smör
0.5 dl socker
1 apelsin (både skal och saft)
1 nypa vanlijsocker

Bryn smör, socker och rivet apelsinskal. Häll på apelsinsaften. Låt koka ett par minuter. Dela jordgubbarna i önskade bitar och lägg i. Låt dra nån minut och servera ljumna



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0