Morotsbröd

Önskar ni kunde känna doften i huset nu. Nybakat bröd, finns det något godare?




Morotsbröd i långpanna


5 dl mjölk
50 gram jäst
0,5 dl rapsolja
2 st morötter
1 tsk salt
2 msk mörk sirap
4 dl vetamjöl special
9 dl rovt rågmjöl
solrosfrön
pumpakärnor
flinsalt

- Värm mjölken fingervarm
- Lös upp jästen i mjölken och tillsätt rapsolja
- Riv morötterna och tillsätt dom
- Blanda i salt, sirap, vetemjöl special och nästan allt rågmjöl. Arbeta ihop till en kletig deg och låt jäsa 40 min
- Arbeta degen lätt och platta ut den i en långform (använd bakplåtspapper under). Det är lite kletigt att platta ut den. Börja med att göra det lite slarvigt och strö över solrosfrön, pumpakärnor och flingsalt. Platta sedan ut den ytterligare. Går lättare + att fröna fastnar bättre
- Skär i rutor c 24 st och låt jäsa ytterligare 30 min
- Grädda c 18 min i mitten av ugnen 225 grader

Ät nybakat. Går också bra att frysa in och tina upp när det skall ätas

Kommentarer
Postat av: Jenny

Du har en så fin blogg! Varför har du ingen omröstning eller Fråge-panel(låda)? Jag kör från www.valresultatet.se, fungerar bra. Tycker det är intressant att ställa frågor till dem bloggar jag läser. Samtidigt få lite tillbaka från läsarna :)

2011-03-01 @ 16:57:56
URL: http://www.valresultatet.se
Postat av: Emilia

Mumsfillibabba är det enda jag har att säga om nybakt bröd :)

2011-03-01 @ 17:47:01
URL: http://kondiskakan.blogg.se/
Postat av: Sara

Ser jättegott! :D Fin blogg!

2011-03-04 @ 17:46:07
URL: http://modepirr.blogg.se/
Postat av: Anonym

detta kan väl ändå inte vara lchq, det är ju vetemjöl i vartenda ett av dina recept.

2012-04-06 @ 15:35:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0