Aioli med sting

Igår var det dax för årets första kräftskiva. Familj, grannar och vänner samlades hos oss. Blev en trevlig kväll med mängder av skaldjur, dans och allt annat som hör kräftskiva och sommarfest till. Jag är på tok för dålig på att använda kameran när det inte gäller matbilder, ska skärpa mig!

En av nackdelen med kräftskiva (för en mat tokig som mig) är att man inte behöver laga så mycket. Gav mig iallafall på en aioli som blev väldigt lyckad


Aioli med sting

2 tsk dijonsenap
2 tsk vit vinäger
4 ägggulor
6 dl rapsolja
2-5 vitlöksklyftor (efter storlek och smak)
salt
kajennpeppar

Lägg fram ingredienserna i god tid så alla är rumsvarma. Rör ihop senap, vinäger och ägggulor. Vispa med elvisp på låg hastighet. Droppa samtidigt i oljan. Öka hastigheten efter hand och häll i oljan samtidigt.
Smaksätt med salt, vitlök, kajennpeppar. Snåla inte med kajennepepparn




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0