Italienska köttbullar i tomatsås

Idag kom Marie och Terre förbi på lunchbesök, mysigt att ses som alltid och det känns alltid som det var för längesen sist. Passar så bra när folk är snälla och hälsar på just nu för jag är ruskigt seg och orkar knappt ta mig nånstans nu för tiden. Wilmis är också hemma för hon är förkyld så efter lunchen fick vi slappa framför nya favoritfilmen "Det regnar köttbullar"

Fick en härlig bukett som det bara skriker vår om! Har precis flyttat med mig den till vardagsrummet så jag ser den från soffplatsen ;)


Den mjukaset nallen nånsin fick jag också. Min nya "må bättre" maskot. Just nu är den på lån hos Wilma som går runt och bär den och leker att det är lillasyster som kommit ut och att det är sommar



Lunchen var inspirerad från ett recept av Paolo Roberto som Magnus pappa brukar göra. Blev en egen variant ur minnet. Åt med pasta till. Vill man göra den ännu nyttigare hade kokt broccoli passat bra.



Italienska köttbullar i tomatsås

Blanda...
600 g nötfärs
1 stor riven gullök
2 ägg
massor med riven parmensan
massor med färsk hackad bladpersilja
lite ströbröd (kan man hoppa över)
salt
peppar

Forma stora köttbullar och stek tills dom är nästan genomstekta

Tomatsås:
Fräs 2 hackade vitlökar, 1 hackad gul lök och 1 hackad röd chili i rikligt med olja. Rör i lite tomatpure. Tillsätt 2 burkar hela tomater i tomatsås. Låt koka c 20 min och rör om då och då. Mosa tomaterna i bitar.

Häll över tomatsåsen över köttbullarna och tillsätt lite grädde. Låt puttra upp och servera


Kommentarer
Postat av: Marie

Tack så jätte mycket för den goda lunchen och en riktigt mysig dag.

Får tacka Wilmis för filmvisningen med =)

Det regnar köttbullar får bra betyg av mig.

Kram kram

2011-02-03 @ 13:05:15
URL: http://momarorie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0