Vaniljkola

Ingen jul utan smörkola! Denna gången fick den sällskap av lite extra vanilj, passade utmärkt. Denna omgången kan vara dom bästa jag gjort. Allt hänger på koktiden. Dom skall vara sådär lagom sega. Tyvärr har jag inga hemliga knep. Ena gången kan den koka 15 min och andra 20 min och bli likadant. Gör kulprovet ofta

Kulprov: Droppa ner lite smet i kallt vatten. Den är klar när det går att forma en seg kula




Smörkola med smak av vanilj

Cirka 50 stycken
100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 tsk vaniljpulver

Gör så här
1. Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull
2. Rör ned vispgrädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då
3. Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig. Rör ned valfri smaksättning (se nedan) eller behåll kolan naturell. Häll upp kolan på en oljad plåt. Låt svalna.
4. Klipp i bitar och slå in kolan i smörpapper, förvara kallt.


För andra smaker, byt ut vaniljpulvret mot tex kakao, kaffe, krossad turkisk peppar eller hoppa över den helt och få neutrala smörkolor

Kommentarer
Postat av: Jennie

fin blogg! görs? :)

2011-12-21 @ 18:22:07
URL: http://styleglasses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0