Grovkornig senap

Har glömt tipsa om denna goda och löjligt enkla senapen jag gjorde till jul. Justera styrka/söthet med cayennepeppar och honung/råsocker. Denna vill jag alltid ha i kylen framöver. Perfekt på skinka eller i såser/röror

1 dl gula senapsfrön
1 dl bruna senapsfrön
2 dl vatten
1 dl äggelcidervinäger
1 tsk salt
ev cayennepeppar
ev honung el råsocker
ev rapsolja

Låt senapskorna svälla i vattnet c 3 tim. Blanda i vinäger och salt. Mixa till önskad konsistens. Smaka av med cayennepeppar (var försiktig, den blir ganska stark som den är), honung/råsocker. Låt stå och mogna c 2 dagar. Om man tycker den blev för tjock efter 2 dar kan man vispa ut den med lite rapsolja

Kommentarer
Postat av: Helena N

Vad kul att se dig "live" för första gången Lisa.

Jag och Lasse var väldigt skeptiska till att blanda ut det där jättelasset av Kalixrom som herrarna gjorde, och det lät ju som att våra farhågor stämde.

Var koriandercremen god? Jag älskar nämligen koriander!

Kram kram Helena

2011-12-29 @ 20:08:38
URL: http://Helenanygrund.blogg.com
Postat av: lisa

Jag satt och vred mig i soffan. Mådde pyton och låg på toaletten mellan tagningarna (elak emma i magen). Tyckte allt det lös igen om men det får man väl bjuda på =)

Krämen var jättegod! Jag har länge tänkt marinera räkor i löjromsmarinaden och ha krämen att doppa til, det tror jag är en hit! kram

2011-12-30 @ 07:30:23
URL: http://lisasgodbitar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0