Fröigt knäckebröd

Igårkväll fick jag sug efter att baka och slog till på mitt favorit knäckebröd. Ett alldelses lagom knaprigt knäckebröd med massa goda frön. Jag brukar bara göra saker som är smidiga att göra och inte tar för lång tid. Detta är dock lite pilligt och tidskrävande så gör det bara om ni har rejäl baklust och tålamod. Det är dock värt besväret!



50 g jäst
5 dl ljummet vatten
1 1/2 tsk salt
2 dl vetemjöl
8 dl grovt rågmjöl
valfri fröblandning
flingsalt


Gör så här
1. Lös upp jäst i ljummet vatten. Tillsätt salt, vetemjöl och grovt rågmjöl.
2. Arbeta degen väl. Låt jäsa 1 timme. Sätt ugnen på 225°C. Knåda degen och dela upp i tre delar.
3. Kavla ut varje del med mycket rågmjöl så att den inte fastnar. När degen är ca 2 mm tjock, pensla med vatten och strö på de frön du vill ha och flingsalt. Jag brukar ha pumpafrön, solrosfrön, sesamfrön, vit och blå vallmo.
4. Kavla in fröna så att de verkligen fastnar. Skär i vackra former. Grädda i ugnen ca 15 minuter. Passa så att det inte blir bränt. Förvara i burk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0