Scones

Hade en mysig kväll hos Carro igår med grillat och tjejsnack. Efter några nattfösare hos Lina, Johan och Vincent tog jag mig hemåt och sov några timmar. Måste lära mig sova mer på helgerna!!

Nu kommer Jessica strax hit på frukost sen skall vi bege oss ner mot partille och titta på badkarsrally. Fråga mig inte vad det är för något men det blir säkert kul =)

Nu blir det sconesbak! Brukar göra med dinkel och kesella men idag skall jag testa receptet nedan på klassiska. Får promenera bort dom sen






Klassiska scones

Ett härligt recept som ger fint, gyllenbruna, klassiska scones!

Du behöver

Receptet är för 4 personer.

  • 3 dl mjölk
  • 100 gram smör
  • 7-8 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt

Gör så här

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.

Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.

Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men rör inte i onödan utan sluta när du kan kan forma till en deg.

Dela degen i fyra bitar och platta ut till runda kakor, cirka 12-15 centimeter i diameter. Skär två skåror i varje kaka, i ett kors. Nagga kakorna med en gaffel.

Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Servera nygräddade och varma!


Recept från scones.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0