Trattkantarell soppa

Jag gjorde på torkade kantareller från förra året men man kan självklart byta ut mot färska



3 dl torkade trattkantareller
5 dl vispgrädde
1 dl mjölk
0.5 dl vatten
1 gul lök
1 msk färsk timjan
bacon
grönsaksbuljong
2 msk smör
salt
peppar
citronsaft
cayenne

Lägg kantarellerna i blöt i c 1 tim och krama ur vattnet. Fräs lök, timjan och svamp i smör. Tillsätt vatten och buljong. Låt koka 5 min. Häll på grädde och mjölk och puttra i 10 min. Kör allt i mixern och sen tillbaka till kastrullen. Smaka av med kryddorna och lite citronsaft. Servera med små bitar knaperstekt bacon



Kommentarer
Postat av: Elin

Tack för detta fantastiska recept! Grymt gott!

Hade färska trattisar sen hade jag inte allt hemma så bytte ut gul lök till vitlök, tog torkad timjan och det blev helt underbart gott!

2011-09-24 @ 09:40:02
URL: http://Stellasmatte.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0