Kladdkaka får mig att skämmas

När folk berömmer mig i köket brukar jag säga att jag inte är duktigare än någon annan men envis. Lagar och framför allt bakar ofta saker flera gånger innan jag lyckas. Tror man måste ha lite tålamod och testa sig fram. Men något som faktiskt är riktigt pinsamt är att jag aldrig lyckats göra en bra vanlig hederlig kladdkaka. När jag nämt detta har jag fått det här recept av flera med kommentaren "kan inte misslyckas"....men jodå! Jag har gjort den säkert 6-7 gånger och aldrig lyckats. Gav upp för ett tag sen men igår testade jag igen.

Tror ni jag lyckades? Näää...den blev faktisk bäst hittills men jag skulle inte kalla den lyckad, inte alls tillräckligt kladdig. Blev dock tillräckligt nära för att jag skall våga försöka igen ;) Sa jag att jag var envis?

Skratta inte när ni läser receptet, låter så sinnesjukt enkelt... min stod inne längst ner i ugnen och 15 min, nästa gång testar jag 12 min. Receptet kommer från arla.se




Ingredienser

12-16 port

100 g Arla smör
2 1/2 dl strösocker
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Garnering:
florsocker

Till servering:
vispad grädde eller glass och frukt

Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten. Låt kakan kallna. Pudra över florsocker.

Kommentarer
Postat av: Martina

Hej Lisa,

Martina tipsade mig om din blogg och alla dina bra recept. Brukar titta in ibland och få lite inspiration:o) När jag läste det här inlägget kände jag genast igen mig. Hade alltid problem att få till en lyckad kladdkaka ända tills jag fick detta recept. Har funkat för mig iaf. Prova så får du se.

Hälsn. Martina vD



3 ägg

4 1/2 dl socker

2 tsk vaniljsocker

1 1/2 krm salt

6 msk kakao

2 1/4 dl mjöl

150 g smör



Sätt ugnen på 150 grader. Gör enl ditt recept ovan och grädda därefter i ca 35-40 min.

2011-05-05 @ 20:30:58
Postat av: lisa

Vilket uppskattat inlägg! Tack för receptet, skall jag absolut testa. Kanske redan imon =) / Lisa

2011-05-05 @ 22:20:00
URL: http://lisasgodbitar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0