Rabarber och jordgubbs kompott

Påbörjade att laga en semifreddo imorse men hann aldrig klart. Testade att äta "rabarber koket" som det var nu och blir det något kvar att göra semifreddo av är det ett mirakel. Var ju galet gott med lite grädde på toppen! Så gott som sockerfritt också, kan väl inte bli mycket bättre.



1 liter bär (jag använde 2/3 delar rabarber och 1/3 jordgubbar)
1 msk råsocker (nästa gång testar jag att utesluta detta lilla med)
1/2 dl vatten
1 vaniljstång

Dela vaniljstången på mitten coh skrapa ur fröna, lägg i stång och frön i en kastrull. Skala rabarbern (om det behövs) och dela i bitar. Lägg i allt i kastrullen och låt puttra 30 min. Svalna och ät med vispgrädde (som den är eller lätt vispad)



Gick en promenad till torget efter att jag hämtat Wilma. På vägen fick vi syn på gammelmormor som satt och njöt av sommarvärmen



Biffarna till middagen blev riktigt smarriga så titta in receptet i tidigare inlägg. Tomat och halloumi sallad och creme fraich med paprika och chili smak blev tillbehören. Vi har slutat grilla halloumi och steker den på medelhög värme i olja, blir mycket godare så (och mindre svordomar vid grillen)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0