Ostkaka på Per Mobergs vis

Igår tittade Marie och Terre förbi på fika och för att hälsa Emma välkommen till världen. Tack vänner för besök och fina presenter!

Blev ostkaka med grädde och hallon. Jag bakade två stora häromdan för jag hoppades på mycket besök dom kommande dagarna ;) Ostkakan kanske inte kan jämföras med en äkta småländsk men ett heltklart värdigt alternativ, mycket godare än den man köper. Att den även är ett nyttigt fika alternativ och otroligt lättgjord gör det inte sämre.

Nångång skall jag testa att smaksätta den med saffran. Tror det hade passat bra.



Ostkaka

500 g keso
1 dl sötmandel
4 st ägg
3/4 dl strösocker
1/2 dl vetemjöl
3 dl standardmjölk eller gräddmjölk

Mosa keso. Hacka mandeln, ganska grovt. Vispa ägg och socker i en bunke. Blanda ner mjöl, mandel och sist mjölken och keson. Häll smeten i en smord ugnsform och grädda ostkakan c 1 timme i 175 grader. Ät med grädde och sylt eller bär

--------------------

Denna gången gjorde jag mängden x2. Blev två pajformar. Hade inne dom 50 min på 160 grader varmluft





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0