Skaldjurssoppa

Efter kräftskivan passade jag på att ta vara på skalen och göra en soppa på dom. Blev en riktigt smarrig lunch idag



Skaldjursoppa

4 personer förrätt eller 2 personer middag

Skal av kräftor, hummer, räkor
3 scharlottenlökar
2 msk smör
1 dl vitt eller rose vin
3 dl vatten
4 dl vispgrädde
1 msk dillfrön
salt
peppar
cayennepeppar
färsk dill
Fisk och skaldjur, jag använde torsk och räkor

Lägg skalen på en plåt och rosta i 5 min på 250 grader
Fräs lök i smör
Tillsätt skalen och dillfrön och fräs lite till
Tillsätt vatten och vin och låt koka c 5 min
Tillsätt grädde och låt puttra c 30 min
Låt stå en timme så den drar till sig
Sila av soppan och krydda efter smak
Lägg i fisk och skaldjur i bitar, blir klara på någon minut
Servera och njut!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0