Shish Kebab med ugnsbakad tomat

Vågar knappt skiva det men går in på fjärde spyfria dan idag. Mår fortfarande inte hundra och kan vara så att det gått så bra för att jag legat mest sista dagarna men jag känner mig ändå lite hoppfull för att det vänder nu..hoppas hoppas!!

Tog tillfället i akt och träffade mina härliga vänner igår. Jag orkade till och med laga middag, det är lycka för mig =)


Alla samlade utom fotografen Jessica


Robin underhöll barnen


Middagen blev ett försök på shish kebab och det blev gott. Hade kunnat var lite mer kryddor så det blir det nästa gång. Tog en genväg och använde en färdig krydda från santa maria som funkade utmärkt. Till det klyftpotatis, tsatsiki och ugnsbakade tomaterna. Liknande tomater får man ofta till grekisk mat och något jag tycker är supergott, kommer göras igen.


Shish Kebab
Nötfärs (lammfärs hade funkat lika bra, kanske bättre)
Ägg
Riven parmensanost (kan ha ströbröd istället)
Riven gullök
Riven vitlök
Salt
Peppar
Rejält med chermoula krydda (på bilden ovan)
Cayenne peppar (hade jag inte men kommer ha nästa gång)

Blanda ovan och forma till avlånga biffar. Trä på spett. Tilllaga i ugn 225 grader c 15 min. Låt dom få färg.Till sommarn kommer dom funka ännu bättre på grillen

Ugnsbakade tomathalvor
Dela tomater på mitten. Lägg dom med den delade sidan uppåt i ugnsfast form. Pensla med olivolja och strö över svartpeppar, flingsalt och lite råsocker. Tilllaga i ugn c 2 timmar på 100 grader. Går att förbereda och bara värma i ugn när dom skall ätas



Kommentarer
Postat av: Lina

Jag dyker nog upp hos er med en suprise snart! :-)

2011-01-08 @ 13:52:50
URL: http://linalinisen.blogg.se/
Postat av: lisa

Mycket bra suprise! Tack =)

2011-01-08 @ 16:03:04
URL: http://lisasgodbitar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0