LCHF recept



Läste Katrins blogg och hon ville att folk skulle skicka in sina LCHF recept. Tittade igenom kommentarerna och hittade några jag absolut kommer testa. Observera att jag inte testat dom än så jag kan inte gå i god för att dom är goda men låter värda att testas

Just nu äter jag allt jag blir sugen på och får behålla men vanligtvis kör vi detta (iallafall till vardags) hemma och man mår så bra. Behöver inte vara stenhård om man inte vill gå ner massa i vikt men utöver att hålla vikten så blir man så mycket piggare och mer välmående


Kesoplättar!!
2ägg
1 liten burk keso
3msk dinkelmjöl
lite salt

Min kommentar: Står inte hur man skall tillägga dom men jag antar att dom skall stekas. Tänker mig som efterrätt/mellanmål till grädde och bär




Ägg och bacon muffins
12 st
Ingredienser:
10 ägg
1 dl vispgrädde
2 dl ost (använde en cheddar ost, jättegott!)
2 pkt bacon
peppar

Blanda ägg, grädde och ost.
Klipp baconet i små bitar och stek.

Blanda baconen med äggröran, peppra.

Häll sedan smeten i muffinsformar, stora och använd dubbla!
In i ugnen i ca 175 grader i 20 minuter.

Min kommentar: Förstår inte riktigt hur det skall bli en muffins men värt ett försök. Mat att ta med är rätt svårt att komma på och dessa låter ju perfekt för utflykt. Kommer börja med att testa en halv sats, 10 ägg är ju hur mycket som helst



Ostchips
ta riven ost och blanda med 1 ägggula. klicka ut på en plåt .
In med det i ugnen ett tag. Dom "smälter" ut och blir som chips.
ju större högar ju tjockare "chips"

Min kommentar: Låter perfekt att ha som tilltugg med nån röra på, till tacos eller till soppa



Goda och enkla våfflor:

Ingredienser:
2 ägg
1 dl vispgrädde
1 tsk fiberhusk
en "knivsudd" bakpulver(jättelite alltså)
Gör så här:
Vispa ihop alla ingredienser
Grädda våfflorna(teflonbelagt våffeljärn)- hade inte jag men det gick bra om man smörade först!
Servera med färska bär, lite grädde, och rykande varmt morgonkaffe- om man vill!


Min kommentar: Älskar våfflor! Detta hoppas jag mycket på



LCHF-bröd att baka!
1 bröd á ca 27 skivor (1 kolhydrat per skiva)

Mixa i mixer (ska bli som mjöl):

4 dl krossat eller helt linfrö (200 g)
2 matskedar Fiber Husk
2 teskedar bakpulver
1½ tesked salt

Lägg i resten av de torra ingredienserna:

1 matsked brödkryddor, tex Santa Marias.
4 dl valnötter (ca 150 g)

Rör ner till en jämn smet:

250 g kesella 10%
6 ägg

Sätt ugnen på 175 g och klä en form med bakplåtspapper och fördela den ganska kompakta degen i den. Grädda i 80 min lågt i ugnen.
Låt svalna och skiva sedan upp i skivor

Min kommentar: Älskar bröd, svårt att hitta något att ersätta det med. Värt att testa detta




Nu får det räcka! Är ju inte som mest i köket just nu så testar ni nått innan mig så tala om hur det gick!

Kommentarer
Postat av: Lina

Asså du har hoppat GI nu med, å gått på LCHF..!

Vi har gjort d nu i 2 veckor å d går skit bra!

hoppas allt é bra med dig, så vi kan ta å cs snart! STOR Kram***

2011-01-22 @ 12:13:54
URL: http://linalinisen.blogg.se/
Postat av: lisa

Njae kör väl en mellanvariant, är ju samma grunder. Har ju inte velat gå ner så inte stenhårt men lätt sätt att hålla vikten. Får köra en tuff variant innan thailand =)

2011-01-22 @ 13:19:23
URL: http://lisasgodbitar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0