Köttfärslimpa med kapris och dijonsenap

Idag blev det ännu en av mina "sista minuten middagar". Köttfärslimpa med rårörda lingon, hur gott och enkelt som helst. Piffade till den med kapris och dijonsenap och det passade utmärkt så det kommer jag ha i i fortsättningen. Köttfärs ser jag alltid ha i frysen och sen krävs det inte så mycket mer än en påse fransk löksoppa och frysta lingon. Tillbehören kan man variera med vad man nu har hemma, idag blev det ugnsbakad lök och blomkålsmos



Köttfärslimpa med kapris och dijonsenap
Blanda blandfärs, ägg, salt, peppar och 1 påse franks löksoppa (torr krydda i påse), dijonsenap, kapris och ev också lite ströbröd. Forma till en limpa och strö över lite lite ströbröd. Mitten av ugnen c 45 min 175 grader

Rårörda lingon
Blanda färska eller frysta lingon med råsocker. Rör om tills det blir lite blött. Socker har man i så mycket man vill. Jag vill ha det hyfsat nyttigt och tycker det är gott när dom är lite syrliga så jag brukar snåla på sockret

Blomkålsmos
Koka blomkålsbuketter i grädde och mjölk. Häll av lite vätska och spara den. Mixa och krydda med peppar, salt, muskotnöt och en klick smör. Tillsätt lite mer vätska om det behövs. Skall bli som potatismos, lite lösare.

Ugnsbakad scharlottenlök
Skala lök och lägg vid sidan om köttfärslimpan när den stått c 15 min. Häll över lite olivolja.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0