Frökex

Frökexen blev lyckade! Smakade riktigt gott med smör och ost på, till och med Wilma gjorde tummen upp. Blev lite smuligt när man bröt det i bitar men småbitarna förvarar jag i samma burk som kexen och när man ätit upp och smulat klart kan man använda smulorna som musli



Ingredienser:
2 dl linfrön
1,5 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor, rostade
Flingsalt

Gör så här
Häll alla frön i en bunke, täck med vatten och låt stå i kylen i minst sex timmar. Förslagvis över natten, eller över dagen. Fröna suger åt sig vätskan och linfröna bidrar till att det blir "kletigt".

Bred ut smeten på bakplåtspapper i en ugnsform, försök få det så jämnt som möjligt. Strö över salt efter behag.

Grädda i 125°c i en timme med stängd ugnslucka.
Sänk därefter värmen till 100°c och grädda ytterligare en timme och öppna ugnsluckan lite då och då (ungefär varje kvart) för att släppa ut fukten.

Stäng av ugnen, låt plåten stå kvar i ugnen och ha ugnsluckan öppen lite grann (bara en glipa) och låt stå där tills ugnen svalnat.

Ta ut och bryt i valfria stora bitar.

OBS! Det ska bli krispigt och torrt! Om smeten fortfarande är mjuk efter den andra timmen, låt grädda en liten stund till och känn av med jämna mellanrum.
Det är bra om det mesta av smeten är torr och krispig då man stänger av ugnen.

Ät med smör/Bregott och ost!

Kommentarer
Postat av: Marie

Tyckte dem var riktigt goda.

Men kan tänka mig att dom är ännu bättre med lite smör o ost.

Tack för en super god lunch.

Kram kram

2011-02-09 @ 08:13:06
URL: http://momarorie.blogg.se/
Postat av: Cicci

Oljade du in bakplåtspappret först? Försökte göra liknande knäckebröd förut men då fastnade det på pappret så jag fick slänga allt...! =(

2011-02-09 @ 17:12:24
URL: http://cicciochstockholm.blogg.se/
Postat av: lisa

Nä jag använde ingen olja eller nått. Var lite lite så det fastnade på några ställen men jag använde en smal stekspade så gick det bra. Testa igen, dom är värda besväret!

2011-02-09 @ 18:28:06
URL: http://lisasgodbitar.blogg.se/
Postat av: Cicci

Okej, jag provar! =)

2011-02-12 @ 08:27:42
URL: http://cicciochstockholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0