Oopsie

Blev oopsie (väldigt konstigt namn) bakning igår och det var inte dumt alls! Smakade inte som bröd så det skall man inte jämföra med men ett bra alteranativ som kan äta på samma sätt. Blev både kvällsmat och frukost med ost och smör. Man kan säkert göra lite olika smaker också, smakade inte jättemycket i sig. Kommer absolut bli något som görs då och då hemma.


Ca 6 st oopsies

3 ägg
100 gram philadelphiaost
1/2 krm salt
3 tsk finkrossad linfrö
1 tsk bakpulver.
Vallmofrö eller sesamfrö

Gör så här:

Skilj på äggvitor och gulor. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Det skall bli som när man gör marräng, vitorna  skall inte rinna ur. Vispa gulorna tillsammans med philadelphiaosten och linfröna. Blandade  i lite bakpulver och
vänd sedan försiktigt ner ostsmeten tillsammans med de vispade vitorna.
Rör inte runt utan vänd försiktigt ner ostblandningen

Klicka sedan ut så det blir 6 smetklickar på ett bakplåtspapper som är smord och strö över vallmofrö eller sesamfrö. Grädda  det sedan i ugnen på 175 grader i ca 25 min i nedre delen av ugnen (20 min varmluft)



Dagens middag. För er som är avundsjuka så tipsar jag om att flytta ihop med en fiskare ;)

Kommentarer
Postat av: Hanna Fornhem

Jag har gjort med färskost med vitlök och örter en gång. det blev riktigt bra! Och med örter och flingsalt på en annan gång.

2011-01-25 @ 19:44:49
URL: http://hanna.fornhem.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0