Matpaj

Tar mig för lite småsaker i köket när orken faller in. Idag blev det en skink och broccolipaj till lunch. Använder alltid samma recept på pajdeg+äggstanning sen kan man fylla med vad man har hemma. Idag blev det rökt skinka, broccoli och scharlottenlök



Pajdeg
2 dl vetemjöl
1 dl grahamsmjöl
100 g smör
3 msk vatten

Blanda mjöl och smör tills det blir smuligt. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck ut i pajform och låt vila i kylen c 30 min. Nagga och förgrädda i 10 min på 200 grader. Fyll med önskad fyllning och häll över äggstanning. Grädda c 25 min.
Gillar man mycket pajdeg kan man dubbla receptet


Äggstanning
3 ägg
3 dl mjölk
2 dl ost (gärna en starkare som tex västerbotten, parmensan)
salt
peppar

Vispa ihop ovan ingredienser


Min favorit fyllning, italiensk
grovhackade soltorkade tomater (brukar köpa riderheims marinerade och använda marinaden också)
strimlad rökt skinka
urkärnade svarta oliver
smulad eller hackad fetaost
färsk hackad basilika

Blanda ovan och lägg i pajskalet




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0