Veckans mat




Frukost. Kokt ägg med örtsalt. Fincrisp med mögelost och skinka. Yoghurt med musli (recept finns sen tidigare)


Ostgratinerad krabba. Öppna krabban under och tvätta skalet. Gröp ur allt kött i kropp och klo. Blanda med lite olja och kryddor. Strö över västerbottenost och ställ in högt i ugn ett par minuter


Tillbehör istället för potatis/ris/pasta. Halloumi och granattäpple sallad (recept finns sen tidigare). Kronärtskocka, så gott! Lite pilligt att äta men det är det värt. Smör och salt är ett måste till.


Köttfärsgratäng. Gör en köttfärsröra, i min har jag krossade tomater, tomatpure, massa kryddor, lök, olika bönor. Lägg ett lager broccoli i en stor form (koka den lätt innan om den är färsk, är den fryst brukar jag lägga den i kokande vatten nån minut innan). Lägg ett lager keso över. Häll över köttfärsröran. Lägg ev på lite tomater. Strö över ost och oregano. I ugn c 15 min


Veckans bästa. Stekt bergtunga. Potatisar kokta och vända i smör, löjrom, flingsalt, peppar och hackad dill (brukar ha gräslök oxå). Kokta ärtor. Sås av gräddfil, hackad rödlök, dijonsenap, skånsk senap. Roligast när det mesta är från "oss", Magnus har fiskat och potatis och ärtor från landet



Favoritsallad. Rödbetor, getost, sparris, pinjenötter, honung, salt, peppar. Fredagsmenyn tillsammans med fläskfile och vitlökssmör


Fredagsmys! Wimlis ville ha chips och vem kan säga nej till en sjuk 3 åring. Testa att göra själva, mycket gott! Godast att äta så fort dom svalnat men går att spara i tex glasburk också.
Skiva potatis med osthyvel, ha gärna skalet kvar. Lät ligga i kallt vatten c 1 timme. Låt rinna av ordentigt och torka extra med hushållspapper. Värm rapsolja i stekpanna/wokpanna, skall vara riktigt varmt så potatisen fräser närman lägger i den. Lägg i ett gäng potatis i taget. Går ganska fort så stå vid spisen hela tiden. Använd en stekpincett och vänd dom då och då. Separera dom om några vill ligga på varandra. När dom fått färg, lyft upp med något som oljan kan rinna av i och låt dom ligga och droppa av på hushållspapper. Krydda med vad du vill, min favorit är flingsalt, nymalen svartpeppar och hackad gräslök.


Avslutar med en nöjd Wilma som skördat sista potatisarna

 


Kommentarer
Postat av: Cicci

Åhh, jag önskar att jag hade samma intresse för matlagning som du Lisa. Tyvärr är jag mest intresserad av att äta den... =) Men det är härligt med lite inspiration!



Kram

2010-08-28 @ 13:20:36
URL: http://cicciochstockholm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0