Dinkelpannkakor

För en stund sen smög jag ur soffan och ut i köket för att överraska Wilmis med pannkakor, glass och sylt. När pannkakorna var stekta och allt var framdukat och jag gick för att henne så låg hon och snarkade framför tv:n, snopet! Hoppas hon är hungrig när hon vaknar istället.

Detta är mitt favvorecept på pannkakor. Lite nyttigare än vanliga men fortfarande mycket goda!


Dinkelpannkakor 3-4 pers

1 dl vetemjöl

2 dl fullkornsdinkelmjöl

1 tsk salt

1 krdm bakpulver

6 dl mjölk

3 ägg

Smör / rapsolja

Blanda mjölet med salt och bakpulver. Rör i mjölk till jämn smet. Blanda i ägg. Låt gärna svälla c 30 min. Stek tunna i stekpannan med smör eller rapsolja, smör är snäppet godare.

När det gäller pannkakor tycker jag allt hänger på om dom är tillräckligt tunna, jag vill ha dom knapriga i kanterna.

Förslag på goda tillbehör: sylt&grädde, bacon&rårördalingon, smör&kanel&socker

Min farmor gav oss alltid smör&kanel&socker på pannkakorna, ruskigt gott! Påminner om kanelbullar. Dock inte det nyttigaste kanske men någon gång då och då får man ju unna sig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0