Hjortron pannacotta

På nyår skall vi till våra vänner i småland. Vårt bidrag till middag är efterrätten. Velat fram och tillbaka med vad det ska bli men idag provgjorde jag en hjortron pannacotta som jag tror jag slår till på, mycket god och kändes lite annorlunda. Lyckades även med havreflanen andra gången så det får det bli till =)

Är inte helt nöjd med upplägget dock. Nästa gång blir det hela hjortron på toppen och havreflarnen brevid istället.





Hjortron pannacotta

3 gelatinblad
1 vaniljstång
4 dl vispgrädde
1 dl mjölk
4 msk socker
200 g hjortron (alt hjortronsylt)

Sås
Hjortron sylt
En skvätt vatten

Lägg gelatinblad i kallt vatten c 5 min

Dela vaniljstång och skrapa ur fröna. Lägg i stången och fröna i en kastrull. Koka upp med mjölk, grädde och socker. Ta bort från värmen. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och rör i tills dom smälter, lägg i hjortronen. Låt svalna, rör om då och då.

Sila blandningen i en fin sil och häll upp i formar. Ställ kallt i minst ett par timmar, kan göras dagen innan
.
Stjälp upp på tallrik alt servera i formar med såsen och ev havreflarn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0